woensdag 29 mei 2013

3KL Indiaantje...

Indiaantje, indiaantje kom eens uit je wigwam tent
Aan de hemel helder maantje dans voor ons de wigwam dans !
 
Hallo allemaal !
 
Zing, dans, klap en zoek je met ons mee ?
We maken elke dag ons indianenlied langer en langer.
We bedenken zelf leuke indianenstrofen !
 
Indiaantje, indiaantje kom eens uit je wigwam tent
Aan de hemel........ rook met mij de vredespijp.
Aan de hemel........ zet een verentooi op je hoofd
Aan de hemel........ schiet heel ver met pijl en boog
Aan de hemel........ neem een bijl en hak het hout
Aan de hemel........ maak voor mij een groot kampvuur
... en we gaan maar verder !
 

Samen met juf Lieselotte en onze juf beleefden we al heel wat leuke activiteiten rond het thema cowboys en indianen !
We proberen in tal van zintuiglijke proefjes (goed horen, zien, proeven, voelen en ruiken) te slagen. Alleen zo kunnen we een échte indiaan worden. Sommige indianen van onze indianenstam hebben een eigen verentooi ontworpen. Ze lijken zelfs al op een opperhoofd ! We testen verschillende hechtingsmaterialen uit (verschillende soorten lijm, kleefband, nietjes) om de talrijke veren te bevestigen. Hebben we de verentooi goed vooraf gemeten ? Is hij niet te groot, te klein ? Met speciale indiaanse verfflesjes betoverden we onze t-shirt om in een prachtig indiaans kleed of maakten we een geruit hemd voor de cowboy. Kunnen we al mooie rechte lijnen trekken van punt naar punt ? Lukt het om heel wat schrijfpatronen op stof weer te geven ? Natuurlijk ! Omdat we bericht kregen van Hiawatha, een ziek indiaantje, besloten we zoals een goede medicijnindiaan, om hem vlug beter te maken. Met onze handen kneden we de klei super zacht en maakten we door het rollen van 'worstjes' een prachtig indiaans medicijnpotje. Ook leerden we een warm dekentje weven voor Hiawatha. En wie kan er al goed een stappenplan volgen om een indiaanse vlecht te maken ?
 
 
We speelden een dobbelsteen- en wijzerplaatspel : wie wordt het opperhoofd met de meeste veren? Hierbij waren we al echt aan het rekenen (ja, ja met - en +). Ook onze fijne motoriek werd geoefend. We maakten een sherifster m.b.v. een echte meetlat lukten het ons zeer goed om rechte lijntjes te trekken. We knipten de ster uit en met een goud lint rijgen we er doorheen.  In het midden van onze klas pronkt er een hoge totempaal. Vertrekkend vanuit specifieke eigenschappen van dieren ontstond deze totempaal. Bv. Een pauw is fier en heeft prachtige ogen op zijn veren. Dan gaan we ogen schilderen op onze totempaal. We kijken goed naar de afbeelding van een pauw.
O ja, als iemand plots  : snelle vis, indiaans paard, rode vos, springende tijger,... roept; schrik dan niet. We hebben elk onze eigen indiaanse naam bedacht ! Verder hebben we nog heel fijn cowboy en indiaantje gespeeld en naar spannende verhalen geluisterd !
 
 
Tussendoor oefenden we ons ritmisch dansje voor het schoolfeest.
Heb je zin om met ons mee te dansen, te zingen, te spelen en misschien een hapje te eten ?
Iedereen is van harte WELKOM op ons SCHOOLFEEST !
Tot zaterdag 1 juni !
Ik verwacht graag alle kleuters om 13.20 u aan de ingang van ons kleutergebouw !
 
En niet te vergeten : Maandag 3 juni gaan we op SCHOOLREIS naar... PANCKENDAEL ! Joepie !
 
Indiaanse groetjes van alle inianen van de 3de kleuterklasstam en hun opperhoofden.

Welkom bij Kleuters Kallo