zondag 29 maart 2015

3KLa Zeg ken jij de letter 'O' ?

...de letter 'O' , de letter 'O' ?
Zeg ken jij de letter 'O' ?
De LETTER van 'OPA BROM' ?
Hallo iedereen,
Mag ik me even voorstellen ?
Ik ben OPA BROM en werk in de LETTERWINKEL !
Ik maak prachtige LETTERS voor op kasten, borden, bussen, ...
 
Vorige week was het 'OPENDEUR' in mijn LETTERWINKEL !
Jullie kapoenen zijn echte fans van mijn grappige, leuke, kleurrijke LETTERS !
 
Daarom beleefden ze heel wat in mijn toffe letterwinkel !

- Ze speelden heel wat spelletjes met LETTERS :
* voelspel : welke letter voel ik ?
* scrabble : letters herkennen en woordjes maken
* lettermemory : we oefenen ons geheugen en proberen de kleine verschillen tussen de letters herkennen.
* zoekspel in de klas : we zoeken voorwerpen die beginnen met de letter 'P', 'D', 'M',...
* domino : afbeeldingen uit opa's letterwinkel
* kijk- en zoekspel met de prenten van het prentenboek : Hoeveel afbeeldingen zien we die beginnen met de letter 'S' ? Wie vindt er de meeste ? Hoera !
* Woordjesmaker : we zoeken de juiste begin- en eindletter van een afbeelding ? We controleren onszelf. Vinden we ook de juiste tussenklank ? Knap hoor !
* Met WOORDEN maken ze ZINNEN ! Hoeveel woordjes telt mijn zin ? Kunnen we hem langer maken ?
* Ze speelden met samengestelde woorden : van 2 woorden maken wij er 1 !
VOET + BAL = VOETBAL !
FIETS + BEL = FIETSBEL !
BLOEM + POT = BLOEMPOT !
.......
ZOUT + DEEG = ZOUTDEEG !
- Met deze ZOUTDEEG, stempels, lettervormpjes,... maakten zij heel wat LETTERS van het ALFABET voor onze eigen letterwinkel. Welke kleur van licht mag er in de winkel branden ? Kiezen maar ! Er werden heel wat nieuwe letterwinkels geopend !
- We bouwden letters na met stiften, blokken, touwen, ... Hé... eigenlijk kan je met ALLES letters vormen !
- We tekenen eerst een letter uit papier en maken er een voorwerp van dat begint met die beginletter : B wordt een bril, H wordt een huis, V wordt Vuur,....
- Ook met het eigen lichaam kan iedereen een LETTER vormen ! Wauw ! Vraagt dit soms een beetje lenigheid en evenwicht ? Leuk !
- Er werden dezelfde letters gezocht, geknipt én gekleefd ! Joepie ! Een ALFABETPOSTER !
- OPA BROM werd een stokpopje ! Met vormen, schaar en papier leukten dat aardig ! De letters van OPA BROM werden in kranten en tijdschriften gezocht ! Wie schrijft, stempelt er nog letters bij ?
- Ook vierden we FEEST ! ILIASS werd 6 jaar !
HIEPERDEPIEP HOERA !!!
* Een kleurrijke kroon
* Een hoge troon
* Liedjes en dansjes
* Vuurwerk én een leuk verjaardagsspel !
DANK JE WEL Iliass, het was een FIJNE DAG !
 

Het was een fijne 'LETTERWEEK' !
Indien jullie het verhaal van 'HET LETTERWINKELTJE' nog eens digitaal willen beluisteren.....
 
Veel luister- ,kijk- en zoekplezier !
 
Met de 'D' in mijn hand...
zeg ik tegen iedereen 'DAG' !
 
Vele LETTERGROETJES van OPA BROM, juf Natasja en hun lettervrienden uit 3KLa !
Welkom bij Kleuters Kallo