vrijdag 4 maart 2016

3KLa Ik ben een echte KUNSTENAAR !

Hallo beste blogfans !

Na een onvergetelijke ruimtereis is er weer iets spannends gebeurd op onze school !
Maandagochtend kregen we plots bezoek van een BEWAKER van het grote KUNSTMUSEUM ! Hij had alle KUNSTWERKEN meegebracht naar onze school maar...
er zijn enkele SCHILDERIJEN spoorloos ! Nergens zijn te vinden... De schilder kreeg dit droevig nieuws te horen en was zeer VERDRIETIG ! Wie kan hem helpen nieuwe schilderijen te maken tegen de OPENING van zijn TENTOONSTELLING ?

WIJ natuurlijk !!!!

Allereerst verdiepten we ons in het ruime aanbod van de SCHILDERKUNST !
We bekeken, sorteerden en gaven onze mening over talrijke schilderijen.
We maken een statistiek ! Wie vindt er de 'stippelschilderijen', de PORTRETTEN, de abstracte 'vormenschilderijen', de 'gekke' schilderijen,... het leukst ?

Wat deden we op onze eilanden van het TALENTENARCHIPEL ?
BEELDEILAND :
- We tekenen eerst met potlood een tekening, overtrekken deze met zwarte stift en creëren er vakjes in. Daarna kleuren we ze afwisselend in de kleuren van MONDRIAAN. => Deze werkjes gaan we aan 'Cees, de kunstenaar, bezorgen. Hier zal later een REUZEN GROOT 'klaskunstwerk' van gemaakt worden door een échte kunstenaar... We zijn benieuwd !!!



- Op een SCHILDERSEZEL schilderen we een echt 'STILLEVEN'.

- Met waskrijtjes en waterverf maken we een grappige variant op de 'MONA LISA'

DENKEILAND :
- We maken met vierkantjes een Mondriaan. Daarna spiegelen we ons ontwerp ! Goed tellen vertrekkend van onze spiegel !

- Met PENSELEN meten we de omtrek van voorwerpen uit de klas.
- Spelletje : 'Vier op een rij' => Lijkt dit niet een beetje op een 'MONDRIAAN' ?

BEWEEGEILAND :
- We gooien met pittenzakjes op een gekleurd lettervlekje op het SCHILDERSPALET. Zo verzamelen we de letters 'IK BEN EEN KUNSTENAAR !'. Wie heeft er als eerste de letters verzameld ?

SAMENEILAND :
- Gooien met de getaldobbelsteen, draaien met de wijzerplaat. Hoeveel mag ik een driehoek, een vierkant, een cirkel, lusjes, kikkersprongen,...tekenen ? We schuiven telkens ons kunstwerk door zodat we op elkaars kunstwerk tekenen. Wauw ! Wat een leuk kunstwerk !

FIJN EILAND : 
- Met de omtrek van onze arm en hand maken we een boom. Daarbij de ronde vormen die steeds groter worden. Knippen en kleven. Lijkt dit niet op een 'Kadinsky' ?

- We spelen 'mikado' met grote stokjes. Eerst maken we een 'stokjeskunstwerk', daarna probeert elk team de meeste stokjes te verzamelen !

TAALEILAND :
- Met spiegels zoeken we naar de juiste letter in het schilderij. Kunnen we de letters schrijven m.b.v. een spiegel ? Natuurlijk !

WERELDEILAND :
- We richten de winkel opnieuw in : een echte 'KUNSTWINKEL'. We sorteren en prijzen VERFTUBES, PENSELEN, KWASTEN, spatramen, schilderschorten, LIJSTEN en KADERS,...

WIL-en DURFEILAND :
- Iemand sluit de ogen. Er wordt een 'levend schilderij' gemaakt. We bootsen met ons hele lichaam, alleen of in groepjes een schilderij na. Herken je het schilderij op de foto's ?
- We mengen en zoeken nieuwe kleuren. We ontdekken dat je ROOD, GEEL en BLAUW niet kan maken met andere kleuren. Maar... geel en rood wordt oranje,....


We zingen samen het lied :
Met mijn KWAST en mijn PENSEEL
schilder ik met groen en geel...
Ik schilder hoog, ik schilder laag
Mijn kwast gaat van vlug naar traag
Ik ben een kleine KUNSTENAAR
Kijk mijn werk is bijna klaar
Nu nog vlug mijn naam erbij
en ik heb een SCHILDERIJ !!!

Op de speelplaats van de lagere school konden we genieten van de kunst 'GRAFFITI'. Wauw ! We zagen een kunstenaar met SPUITBUSSEN VOL VERF aan het werk !
Het resulaat mag er zeker zijn ! PRACHTIG !

Deze week werden we plots verrast door een heerlijke geur... 
en een super lekkere smaak... 
Mmmmm... 
handgesneden, Belgische frietjes !
DANK JE WEL frituuruitbaters van 2KLa ! 
Het was HEEL HEEL HEEL lekker !!!!

Volgende week verdiepen we ons nog even verder in de KUNST én gaan we stilaan denken om ons papa eens te verwennen !!!
Hopelijk zijn onze 'talrijke zieke kunstenaars' vlug tip top gezond ! 
Veel beterschap !

WOENSDAG 9 maart = GEEN SCHOOL (FACULTATIEVE VERLOFDAG !)

TOT MAANDAG !
Groetjes van de kunstenaars uit 3KLA en juf Natasja
Welkom bij Kleuters Kallo